Ads Top

Necessity to konieczność lub potrzeba. Do wyrażania konieczności w języku angielskim używamy kilku czasowników: NEED TO, MUST oraz HAVE TO.

 

Często konieczność zrobienia czegoś nie wynika z nakazów, czy prawa. Bardzo często wynika z tego, że coś jest bardzo ważne lub potrzebne:

Friends need to / have to / must be honest with each other.
(Przyjaciele potrzebują być wobec siebie szczerzy.)

I really need to / have to / must be going now.
(Ja naprawdę potrzebuje już iść.)


NEED + czasownik + ING

Jeśli chcemy powiedzieć, że coś wymaga poddaniu jakiejś czynności, np., że kanapa wymaga naprawy a ściany malowania, używamy NEED z czasownikiem z końcówką -ing:

The sofa needs repairing.
The walls need painting.

My hair needs cutting.
(Moje włosy wymagają ścięcia.)

My eyes need testing.
(Moje oczy wymagają zbadania.)

To samo możemy wyrazić za pomocą konstrukcji biernej - NEED TO BE + 3rd Form:

The sofa needs to be repaired.
The walls need to be painted.
My hair needs to be cut.
My eyes need to be tested.

(Znaczenie jest takie samo jak powyżej.)


DON'T NEED TO i NEEDN'T

Kiedy chcemy powiedzieć, że nie mamy potrzeby zrobienia czegoś używamy DON'T NEED TO lub NEEDN'T:

I needn't / don't need to go to the doctor.
(Nie potrzebuję iść do lekarza.)

They needn't / don't need to ask such silly questions.
(Oni nie potrzebują zadawać takich głupich pytań.)


W celu wyrażania konieczności w przeszłości możemy użyć HAD TO lub NEEDED TO:

I had to / needed to go to the dentist.
(Potrzebowałem pójść do dentysty - lub też - Musiałem pójść do dentysty)


Kiedy chcemy wyrazić brak konieczności lub potrzeby aby coś zrobić w przeszłości, możemy użyć DIDN'T NEED / HAVE TO lub NEEDN'T HAVE + 3rd Form:

I didn't need to tell you that.
(Nie musiałem ci tego mówić. - i nie powiedziałem)

I needn't have told you that.
(Nie potrzebnie ci to powiedziałem. - ale jednak powiedziałem)


O ostatnich kilku formach możecie również poczytać TUTAJ.





1 komentarz:

  1. Great idea for blog and very helpful post. Keep it this way!

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.