Ads Top

Googlować, guglować, guglać czy wyguglać? Oto jest pytanie!


Hmm, muszę przyznać, że zupełnie spontanicznie w ostatnim poście o piosenkach użyłam sformułowania WYGUGLOWAĆ. Jakoś tak miałam co innego na głowie ;)


Po kilku pytaniach jak powinno się 'tą' formę zapisać, zaczęłam szukać i ...

Moi drodzy polecam eksperyment, który zawsze stosuję jak mam wątpliwości. Mianowicie, wpiszcie w Googla WYGOOGLOWAĆ i WYGUGLOWAĆ i sprawdźcie ile wyników otrzymacie. Na stan z dzisiaj to jest:

WYGOOGLOWAĆ- 43,200 wyników

WYGUGLOWAĆ- 88, 000 wyników (!)

Na tej podstawie można przypuszczać, iż to WYGUGLOWAĆ jest zdecydowanie bardziej popularne, ale czy też bardziej poprawne...?

Idąc dalej za tym tropem, pogrzebałam trochę i ...

1. w wielu poważnych (!) słownikach sformułowanie to jeszcze po prostu nie występuje :((
2. O dziwo! słownik Scrabble Mania (http://scrabblemania.pl/) uznaje GOOGLOWAĆ ale nie przyznałby żadnych punktów za GUGLOWAĆ...
3. na portalu PWN (który nomen omen bardzo często ratował mnie już z językowych tarapatów) odnalazłam to:


no i skoro lider a nie leader...

Wniosek?

No na chwile obecną i sugerując się opinią specjalisty to chyba jednak WYGUGLOWAĆ- dobre, bo polskie ;)

Ale temat jest jak rzeka i od razu nasuwa się milion innych pytań, na które będę szukać odpowiedzi... ;))

blogger czy bloger...?

7 komentarzy:

  1. Moim zdaniem blogger a nie bloger!
    Język językiem, ale upraszanie nazw może prowadzić to poważnych konsekwecji.
    Google nie ma usługi bloger tylko blogger - wiec używajć słowa bloger tak naprawde mówimy o czymś co napewno nie jest bloggerem (i tak np. w przypadku rozpraw sądowych, prawnicy doskonale by to mogli wykorzystać w dogodny dla siebie sposób).
    Poza tym to tak samo jakbyśmy zamiast Chrysler zaczeli "spolszczać" do Krajslerów (bo przecież ich jeżdzi troche po naszych drogach).
    Ogólnie jestem przeciwny przeciwko takim - wydawałoby się - niewinnym uproszczeniom, bo to trochę trąci "wiochą".
    Poza tym takie trochę "na siłę" zaklinanie rzeczywistości, nie ma sensu - żyjemy w XXI wieku w dobie Internetu i globalnej wioski i czy chcemy czy nie chcemy, język będzie ewoluował w kierunku uniwersalnym...
    Więc jak dla mnie to googlować i bloger!

    OdpowiedzUsuń
  2. Twoim zdaniem googlować i blogger ;))

    ja wolę komputer a nie computer ;)))

    czas zweryfikuje zapewne ;)
    no ale dylemat pozostaje i pytanie nadal jest otwarte :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jestem zdecydowanie za spolszczaniem pisowni. Rzeczywiście, język zmienia się wraz ze światem - to naturalne. Nie na wszystkie słowa mamy jednak polskie odpowiedniki, więc zapożyczamy je - najczęściej z angielskiego. Skoro więc tworzymy czasownik, zachowujący się jak każdy czasownik w języku polskim, dlaczego nie mamy spolszczać jego zapisu? Z nazwami własnymi to przecież zupełnie inna sprawa. Zatem jestem za blogerem i guglowaniem :) Wygoogluję brzmi według mnie bardzo nienaturalnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. no zgadzam się, jakoś mi po prostu ładniej wyglądają spolszczone formy:)

    OdpowiedzUsuń
  5. W Polsce piszcie 'bloger' i 'wyguglowac'. To udawanie Hameryki to dopiero trąci 'wiochą', Pawle ;-)
    Tak się zaklinałeś, ze 'blogger', tylko 'blogger', a na końcu jednak polska natura zwyciężyła ;-)

    Anonimowy - a ty? Cóż ty bredzisz? Do czego pijesz? Dziwnych ludzi nie brakuje, jak widać...:-/

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.