Ads Top

Notes taking to robienie notatek. Niby nic, a jednak jest to kluczowa sprawa przy nauce czegokolwiek. Dobrze zrobione notatki potrafiÄ… szalenie uÅ‚atwić zapamiÄ™tywanie nowego materiaÅ‚u. 






Kilka zasad:

1. Pamiętaj, że notatki które sporządzasz są tylko dla ciebie, więc mają być czytelne DLA CIEBIE, A NIE DLA INNYCH.

2. BÄ…dź rozrzutny! Unikaj skondensowanych porcji tekstu, np. zapisywania caÅ‚ej strony/kartki linijka pod linijkÄ…. Nie tylko jest to zniechÄ™cajÄ…ce dla oka, ale przede wszystkim utrudnia zapamiÄ™tywanie. 

3. Używaj kolorów!!! Wyróżniają porcje materiału do zapamiętania, sprawiają, że tekst jest bardziej interesujący dla oka. Cienkopisy, flamastry i zakreślacze, ba nawet kredki, czy cokolwiek innego co jest kolorowe i nie wieje nudą powinno zadomowić się na twoim biurku!

4. Używaj wyobraźni! Jak chcesz sobie coś zanotować w poprzek strony to po prostu to zrób, a może spróbuj sobie coś zanotować lewą ręką jeśli jesteś praworęczny - nie tylko zapamiętasz to co notujesz na dłużej, ale także zmusisz swój umysł do wysiłku i ćwiczeń.

5. Rysuj, rysuj, rysuj! Zasada jest prosta- im bardziej koÅ›lawy i 'nieÅ‚adny' rysunek tym dÅ‚użej go zapamiÄ™tamy. 

6. Unikaj rutyny! Zmieniaj kolory, sposoby i style robienia notatek. Niech każda strona w twoim notesie wygląda nieco inaczej.




Kilka przykładów:

Mind Mapping - mapa myśli
Na środku rysujemy jakieś słowo (np. kick) i strzałkami dorysowujemy i opisujemy kolejne jego znaczenia, jako rzeczownika (NOUN), czasownika (VERB) czy innych części mowy w zależności od potrzeby. Możemy również zanotować idiomy z danym słowem lub phrasal verbs.
Mind mapping jest świetny do grupowania słownictwa pod względem kategorii, np. WEATHER (pogoda) (patrz rysunek).




Mind Mapping - czyli mapa myśli. KICK





Mind Mapping - Weather




Segregowanie/Systematyzowanie
Polega na segregowaniu części zdania w taki sposób aby zasady nim rządzące były bardziej widoczne i czytelne. Świetny sposób do robienia notatek i uczenia się gramatyki.



Segregowanie.
Wyżej: zasada nie używania WILL po łącznikach zdań czasowych mówiących o przyszłości.
Poniżej: Present Simple- pozycja przysłówków częstotliwości w zdaniu twierdzącym.





Rysunki
Åšwietne do wszystkiego. Ilustrujemy sobie słówka, gramatykÄ™, w zasadzie wszystko można narysować. U mnie jako przykÅ‚ad-  sposoby udzielania rad i sÅ‚ownictwo zwiÄ…zane z rodzinÄ….




Rysunki- Udzielanie rad.



Ten rysunek zrobiłam na podstawie bardzo podobnej ilustracji, którą podpatrzyłam u jednej z moich uczennic. Narysowała sobie bardzo podobnie jak ja tutaj drzewko genealogiczne swojej rodziny i podpisała nazwy jej członków. Ja dodałam jeszcze kolory;)



Moje własne notatki wygrzebane sama nie wiem skąd;) Zawsze jak oglądam film albo serial sprawdzam słówka i jak mam czas to notuję co ciekawsze rzeczy. Ten notes pochodzi z czasów gdy nałogowo wręcz oglądałam CSI, w szczególności Las Vegas;) Dzięki temu niesamowicie poszerzyłam swoje słownictwo z zakresu zbrodni, śledztwa, medycyny sądowej itp.







a na koniec małe co nie co;)



3 komentarze:

  1. Podoba mi się, że wszystko tak ciekawie obrazujesz :) W liceum, przygotowując się do sprawdzianów zawsze robiłam sobie takie kolorowe notatki. Na studiach najbardziej lubiłam rozpisywać sobie zagadnienia gramatyczne - to świetny sposób na naukę gramatyki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. JesteÅ› bardzo uzdolniona... Artystycznie :)

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.